دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۶:۳۶
۰ نفر

گروه بورس: با بررسی پرونده 6شرکت پالایشگاهی، سهام این شرکت‌ها در آستانه پذیرش دربورس تهران قرار گرفت.

به گزارش همشهری، تازه‌ترین اطلاعات نشان می‌دهد از میان 20 شرکتی که برای پذیرش در بورس تهران درخواست داده‌اند، اسناد 6 پالایشگاه آبادان، پالایش نفت امام‌خمینی شازند، ، بندر عباس، پالایش نفت تهران، شیراز و کرمانشاه توسط بورس تهران در دست بررسی است تا درصورت موافقت هیات پذیرش، سهام این شرکت‌ها در بورس تهران عرضه شود.

قراراست سهام 9 پالایشگاه موجود در کشور براساس سیاست‌های اصل 44 در بورس تهران عرضه شود که از این تعداد براساس اعلام سازمان خصوصی‌سازی‌ به‌نظر می‌رسد سهام پالایشگاه تبریز و آبادان سریع‌تر از سایر پالایشگاه‌ها در بورس عرضه شود.

گزارش‌های رسمی بورس تهران نشان می‌دهد عمده‌ترین اطلاعاتی که این شرکت‌ها برای پذیرش باید به بورس ارائه دهند، سوابق مالیاتی،  صورت‌های مالی میان دوره‌ای وگزارش پیش‌بینی عملکرد حسابرسی شده است، ضمن اینکه این شرکت‌ها باید تصاویر قرارداد‌های مهم و برنامه کسب و کار شان برای 3 سال آینده را ارائه کنند تا شرایط ورود به بورس تهران را پیدا کنند. پیش از این، سهام پالایشگاه‌های تبریز و اصفهان در بورس تهران پذیرفته شده بود و قرار است ظرف هفته‌های آینده، سهام پالایش نفت تبریز برای نخستین‌بار در بورس تهران عرضه شود.

عمده مسائل مربوط به پذیرش پالایشگاه نفت تبریز در بورس تبدیل شدن به شرکت سهامی عام و همچنین ابهامات مربوط به نحوه تحویل مواداولیه و قیمت‌گذاری محصولات است که در قراردادها و امیدنامه این شرکت لحاظ شده است.

هواپیمایی هما، پشت درهای بورس

همچنین به غیراز شرکت‌های پالایشگاهی سهام شرکت‌های مهم دیگری نیز در فهرست پذیرش در بورس تهران قرار دارند که از آن جمله می‌توان به شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی و هواپیمایی ایران‌ایرتور اشاره کرد.

هواپیمایی جمهوری اسلامی مدت‌هاست درخواست خود رابه بورس ارائه کرده اما هنوز اقداماتی از سوی دولت برای رفع زیان انباشته این شرکت انجام نشده است؛ ضمن اینکه این شرکت باید فهرست و مشخصات کسانی را که اطلاعات نهانی در مورد شرکت دارند به بورس تهران ارائه کند.

هواپیمایی ایران‌ایرتور نیز می‌تواند پس از تهیه صورت‌های مالی میان دوره‌ای و گزارش پیش‌بینی عملکرد حسابرسی‌شده، خود را آماده ورود به بورس کند.
 شرکت‌های پست‌بانک ایران، ذوب آهن اصفهان، حمل‌ونقل بین‌المللی خلیج‌فارس و فولاد آلیاژی ایران نیز از دیگر شرکت‌های مهمی هستند که پرونده‌شان در بورس تهران در دست بررسی است.

کد خبر 107580

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز